ads
ads

اطلاعات چيست ؟


اطلاعات مفهومي كلي است كه به مجموعه اي از آگاهي ها ، دانش ، خبر ، انواع ديتا و فعاليتهاي مغزافزايي اطلاق مي شود . در واقع در عصر جديد ، پيرامون ما را اطلاعات احاطه كرده است .

جمع آوري و پردازش اطلاعات

نسبت بين خبر و اطلاعات چيست ؟


دو ديدگاه اصلي در زمينه نسبت خبر و اطلاعات وجود دارد . 1- ديدگاه اول معتقد به عام بودن مفهوم خبر و جزء بودن اطلاعات نسبت به آن است در حالي كه 2- ديدگاه دوم معتقد است اطلاعات مفهومي عام تر بوده و پروسه هاي خبري شامل توليد ، توزيع و انتشار خبر تنها بخشي از فعاليتهاي اطلاعات محور را تشكيل مي دهند . بر اين اساس شواهد و مستندات حاكي از عام تر بودن مفهوم اطلاعات نسبت به خبر است ، به عبارت ديگر خبر در دل اطلاعات قرار دارد .

نسبت بين خبر و اطلاعات چيست ؟


دو ديدگاه اصلي در زمينه نسبت خبر و اطلاعات وجود دارد . 1- ديدگاه اول معتقد به عام بودن مفهوم خبر و جزء بودن اطلاعات نسبت به آن است در حالي كه 2- ديدگاه دوم معتقد است اطلاعات مفهومي عام تر بوده و پروسه هاي خبري شامل توليد ، توزيع و انتشار خبر تنها بخشي از فعاليتهاي اطلاعات محور را تشكيل مي دهند . بر اين اساس شواهد و مستندات حاكي از عام تر بودن مفهوم اطلاعات نسبت به خبر است ، به عبارت ديگر خبر در دل اطلاعات قرار دارد .

ساماندهي اطلاعات ثبت شده :


1-تشخيص وجود انواع بسته هاي اطلاعاتي
2-شناسايي آثار موجود در يك اثر
3-گردآوري منظم بسته هاي اطلاعاتي به صورت مجموعه
4-تهيه فهرست بسته هاي اطلاعاتي
5-تهيه راههاي دسترسي به اطلاعات از طريق نام ، عنوان و موضوع
6-محيط هاي نگهداري اطلاعات


بسته هاي اطلاعاتي عبارتند از : 1- اينترنت 2- مطبوعات (مجله) 3- CD يا بسته هاي الكترونيك 4- راديو و تلويزيون ، سينما 5- كتاب 6- قوانين ، اسناد ، مدارك و دستورالعمل ها 7- سررسيد 8- بولتن هاي داخلي 9- عكس

بسته اطلاعاتي چيست ؟


بسته اطلاعاتي قالب يا فرمتي از اطلاعات است كه مي تواند اخبار ، دانسته ها يا اطلاعات را در درون خود ذخيره و پردازش نمايد و از طريق تكنولوژيهاي اطلاعاتي و ارتباطاتي به ديگران منتقل شود .

جمع آوري و پردازش اطلاعات

تشخيص بسته هاي اطلاعاتي : 1- جستجو در فهرست موضوعات 2- فهرست هاي انتشاراتي 3- مجلات – نمايه سازي ، نقد و بررسي عناوين (كتاب ماه ، وزارت ارشاد) 4- خبرگزاري كتاب ، ibna.ir
5- اينترنتي (ايميل) ، گروه هاي اينترنتي (حسن اردستاني)

گردآوري بسته ها :
كتابخانه – آرشيو – موزه ها – مراكز اسناد و بانك اينترنتي – كتابخانه هاي ديجيتالي

راههاي دسترسي به اسناد :
سازمان اسناد و كتابخانه ملي ايران – موزه – پژوهشگاه اسناد و مدارك علمي كشور – وزارت امور خارجه – بنياد نظم و آثار و نشر ارزش هاي دفاع مقدس – مركز اسناد انقلاب اسلامي

دسترسي به قوانين :
روزنامه رسمي – كتاب قوانين – – سايت مجلس – سايت دادگستري

شناسايي آثار موجود در يك اثر : 1- مجلات (ژورنال هاي علمي – TSI) يكي از منابع مهم اطلاعاتي هستند . مركز اطلاعات علمي بين المللي به مقاله ها يا مجلاتي كه چاپ مي شود يك درجه استاندارد مي دهد و اگر كشوري ژورنال ها و مجله ها و مقاله هاي علمي بيشتري داشته باشد از لحاظ اطلاعات علمي قوي تر است. 2- كتاب 3- كتابهاي مجموعه مقالات / روابط عمومي الكترونيك (مجموعه مقالات) 4- مجموعه آثار (داستانهاي كوتاه – اشعار برگزيده – جنگ) – مبتني بر توليد نيست در عوض مبتني بر توليدات قبلي است . 5- وب سايت نخبگان 6- بانكهاي اطلاعاتي magiran.com

گردآوري منظم بسته هاي اطلاعاتي به صورت مجموعه :
كه منظور از آن جمع آوري كتابها ، مطبوعات ، آثار فرهنگي ، اشياء ، تابلوها و ساير وسايل اطلاعاتي در قالب كتابخانه ها ، آرشيوها ، موزه ها و مراكز اسناد است – 2 نهاد مهم مرتبط با اين موضوع كتابخانه ملي ايران و پژوهشگاه اطلاعات و مدارك علمي ايران مي باشد .

تهيه فهرست بسته هاي اطلاعاتي :
الف – كتاب شناسي : كتاب هايي هستند كه حاوي اطلاعات منتشره درباره كتابهاي يك رشته خاص يا موضوع خاص مي باشند . اين كتابها ممكن است در دوره هاي زماني متعدد به چاپ رسيده باشند و در مراكز مختلفي در ايران و جهان نگهداري مي شود .
ب- نمايه ها : بروشورها يا كتابچه هايي هستند كه فهرست طبقه بندي شده مقالات و كتابهاي جديد منتشره در حوزه هاي مختلف را به صورت دوره هاي منظم زماني منتشر مي كند .
ج – فهرست كتابخانه ها : كتابهايي هستند كه حاوي اطلاعات تفكيكي كتابخانه هاي مختلف كشور مي باشد و از طريق آن مي توان به جزئيات مربوط به كتابخانه ها و مراكز اسناد دسترسي پيدا كرد .
د – ابزارهاي آرشيوي : ابزارهايي هستند كه به كمك آنها اطلاعات و اسناد در داخل يك مجموعه طبقه بندي و نگهداري مي شود . اين ابزارها شامل انواع كاغذي و الكترونيكي مي باشد .
هـ – دفاتر ثبت : دفاتري هستند كه فهرستي از آثار و اشيايي نگهداري شده در موزه ها و گالري ها را در خود نگهداري مي كند .
و – نرم افزارهاي رايانه اي : آندسته از نرم افزاهايي هستند كه براي جستجوي اطلاعات موجود در كتابخانه ها و ساير مراكز اطلاعاتي مورد استفاده قرار مي گيرد . ويژگي مهم آن قابليت جستجوي سريع ، قدرت نگهداري بالاو در هم شكستن مرزهاي زماني و مكاني و جغرافيايي است .

تهيه راههاي دسترسي به اطلاعات از طريق نام ، موضوع ، عنوان :
براي دسترسي به اطلاعات موجود در كتابخانه ها و شبكه هاي اطلاعاتي مي توان از كارتكس هاي كتابخانه ها ، سايت هاي جستجوگر و ارتباط شبكه اي ميان كتابخانه ها استفاده كرد . اين ابزارها شيوه دستيابي به اطلاعات مورد نظر را از طريق نام مؤلف عنوان اثر يا موضوع كلي تحقيق در اختيار شما قرار مي دهد .
محيط هاي نگهداري اطلاعات :
اماكن فيزيكي نگهداري اطلاعات ، اسناد و كتابها معمولاً داراي ويژگي هاي خاصي هستند به گونه اي كه امنيت محيط و حفاظت از آثار در مقابل حوادث طبيعي و غيرطبيعي و دستبردهاي غيرمجاز حفظ شود . معمولاً كتابخانه بالاترين گنجيه مي باشد . كتابخانه ها ، آرشيوها ، مراكز اسناد ، موزه ها و گالرهاي هنري و Data center ها محيط هاي فيزيكي نگهداري اطلاعات هستند .

تاريخچه اينترنت :
1-جنگ سرد : امريكا و شوروي
2-سفارش پنتاگون : MIT
3-راه اندازي آرپانت Aepanet – اينترنت متولد آرپانت
4-فاز نظامي
5-فاز دانشگاهي
6-فاز اقتصادي
7-فاز عمومي – 1990 – اختران وب 1991 – www توسط تيم برتلي

سرويس هاي اينترنتي و كاربرد آنها در جمع آوري و پردازش اطلاعات :
1-ايميل 2- وب سايت 3 –وبلاگ 4- چت روم ها 5- فروم پا (تالارهاي گفتگو) 6- usernet

ايميل :
الف – خبرنامه الكترونيك (درون سازماني و برون سازماني)
ب- گروه هاي خبري : گروه هاي تخصصي از علوم و زمينه هاي مختلف هستند كه درباره موضوعات خاص به تبادل اطلاعات با يكديگر مي پردازند .
ج – SPAM

سوال : نقش خبرنامه الكترونيك در جمع آوري اطلاعات براي مخاطبان درون سازماني و برون سازماني را تشريح فرمائيد ؟
خبرنامه الكترونيك يكي از مهمترين فناوري اينترنتي است كه در امر جمع آوري و انتشار اطلاعات براي مخاطبان درون سازماني و برون سازماني مورد استفاده قرار مي گيرد . با تبديل نسخه چاپي يا پرينتي بولتن ها ، نشريات و خبرنامه هاي سازماني به نسخه الكترونيك و ديجيتال مي توان سرعت انتشار را بالا برد ، در هزينه ها صرفه جويي كرد و پوشش فراگيرتري براي مخاطبان ايجاد كرد .

وب سايت :


يك پايگاه اينترنتي است كه حجم اعظم اطلاعات موجود در اينترنت را در خود ذخيره كرده است . وب سايت را با www مي شناسند و مخترع آن تيم برنزلي مي باشد . در حال حاضر بيش از 5 ميليارد صفحه وب در اينترنت وجود دارد . براي راه اندازي هر وب سايت به سه چيز نياز داريم . 1- هاست ( فضا ، ميزبان يا كامپيوتر خدمت دهنده وب سايت ) 100 مگا بايت ، 100 هزار تومان 2- دامين (نام يا دامنه وب سايت ) com . org . ir . net . gov 3- ديزاين (طرح يا قالب وب سايت )
كاربرد وب سايت در جمع آوري و پردازش اطلاعات :
1-انتشار سريع اطلاعات
2-جمع آوري اطلاعات و ديدگاه ها
3-ارتباط با مخاطب / مشتري
وبلاگ : وبلاك يك صفحه اينترنتي است كه به صورت رايگان در دسترس همگان بوده و امكان انتشار اخبار ، اطلاعات ، ديدگاه ها و علائق افراد در ان وجود دارد . وبلاگ ها يكي از مهمترين ابزارهاي جمع آوري و انتشار اطلاعات در روابط عمومي ها هستند . در حال حاضر بيش از 70 ميليون وبلاگ در جهان ثبت شده كه حدود 2 ميليون از آنها فارسي بوده . وبلاگ فارسي تا فاصله سالهاي 83-84 رتبه چهارم جهان را دارا بوده و اين رتبه اكنون به جايگاه 10 رفته .
الزامات عملي راه اندازي وبلاگ :
1-ثبت نام در يك سرويس دهنده وبلاگ رايگان
2-دريافت يوزر نيم و پسورد
3-انتشار اطلاعات
4-بازديد وبلاگ

وب سايت :
يك پايگاه اينترنتي است كه حجم اعظم اطلاعات موجود در اينترنت را در خود ذخيره كرده است . وب سايت را با www مي شناسند و مخترع آن تيم برنزلي مي باشد . در حال حاضر بيش از 5 ميليارد صفحه وب در اينترنت وجود دارد . براي راه اندازي هر وب سايت به سه چيز نياز داريم . 1- هاست ( فضا ، ميزبان يا كامپيوتر خدمت دهنده وب سايت ) 100 مگا بايت ، 100 هزار تومان 2- دامين (نام يا دامنه وب سايت ) com . org . ir . net . gov 3- ديزاين (طرح يا قالب وب سايت )
كاربرد وب سايت در جمع آوري و پردازش اطلاعات :
1-انتشار سريع اطلاعات
2-جمع آوري اطلاعات و ديدگاه ها
3-ارتباط با مخاطب / مشتري
وبلاگ : وبلاك يك صفحه اينترنتي است كه به صورت رايگان در دسترس همگان بوده و امكان انتشار اخبار ، اطلاعات ، ديدگاه ها و علائق افراد در ان وجود دارد . وبلاگ ها يكي از مهمترين ابزارهاي جمع آوري و انتشار اطلاعات در روابط عمومي ها هستند . در حال حاضر بيش از 70 ميليون وبلاگ در جهان ثبت شده كه حدود 2 ميليون از آنها فارسي بوده . وبلاگ فارسي تا فاصله سالهاي 83-84 رتبه چهارم جهان را دارا بوده و اين رتبه اكنون به جايگاه 10 رفته .
الزامات عملي راه اندازي وبلاگ :
1-ثبت نام در يك سرويس دهنده وبلاگ رايگان
2-دريافت يوزر نيم و پسورد
3-انتشار اطلاعات
4-بازديد وبلاگ

كاربرد وبلاگ در روابط عمومي :


1-جمع آوري اطلاعات از طريق وبلاگ هاي منتشره
2-تحليل محتوا و تحقيق بر اساس محتواي وبلاگ ( نويسنده و كاربران ، نظرات)
3-انتشار اطلاعات با زبان صميمانه تر و غيررسمي از طريق وبلاگ

كاربرد وبلاگ در روابط عمومي :
1-جمع آوري اطلاعات از طريق وبلاگ هاي منتشره
2-تحليل محتوا و تحقيق بر اساس محتواي وبلاگ ( نويسنده و كاربران ، نظرات)
3-انتشار اطلاعات با زبان صميمانه تر و غيررسمي از طريق وبلاگ

چت روم ها : اطاقهاي گپ و گفتگو هستند كه در آنها ديدگاه ها ، علائق ، اخبار و نظرات شخصي افراد منتشر مي شود . چت روم ها يكي از راه هاي مؤثر پي بردن به گرايشات افكار عمومي مي باشد . چت روم ها محبوب ترين سرويس اينترنتي در ايران هستند كه دو دليل اصلي ان محدوديت اي اجتماعي و سرعت پايين اينترنت در ايران است .
كاربرد چت روم ها در روابط عمومي :
1-پي بردن به گرايشات افكار عمومي
2-برگزاري جلسات بحث و تبادل نظر
3-تشكيل چت روهاي تخصصي
4-استخراج اطلاعات ، ايميل ها و …
5-سنجش افكار عمومي

فروم ها : تالارهاي گفتگو : بخشهايي از يك وب سايت هستند كه ازطريق آن سؤالات ، مشكلات و مسائل مختلف مطرح شده و توسط كاربران به آنها پاسخ داده شده است . مطالب فروم ها قابل جستجو ، قابل سرچ و قابليت استناد دارد .
كاربرد فروم ها در روابط عمومي :
1-كسب پاسخ درباره سؤالات و مشكلات
2-جمع اوري اطلاعات ، ارايه خدمات تخصصي به مخاطبان و مشتريان

جستجو در اينترنت :


1-موتورهاي جستجو
2-بانك هاي اطلاعاتي
3-دايركتوريها (فهرست ها)
4-بانك مقالات شخصي
5-كتابخانه هاي ديجيتالي
6-دانلودرها
7-وب نامرئي
8-سفارش به گوگل
9-جستجوي تركيبي

موتورهاي جستجو :


عمومي مانند گوگل و ياهو – تخصصي (فيلد خاص وب سايت هاي دانشگاهي) – تركيبي(از چند موتور متفاوت همزمان مانند Alltheweb و doypile

بانكهاي اطلاعاتي :


مخزن ذخيره اطلاعات هستند كه امكان نگهداري اطلاعات مختلف را بر اساس طبقه بندي گوناگون دارا مي باشند ويژگي مهم بانكهاي اطلاعاتي قدرت جستجوي هوشمند اطلاعات هستند .
دايركتوريها :
مجموعه اي از لينك هاي طبقه بندي شده اطلاعات هستند كه به صورت شاخه اي و موضوعي بر روي وب قرار مي گيرند و كاربران مي توانند از طريق دنبال كردن اين لينك ها به اطلاعات مورد نظر خود دست پيدا كنند . سايتهايي مانند گويا و ياهو سايتهاي برجسته اي از دايركتورها به شمار مي روند . ( 2 نوع – عمومي و تحخصصي)
سفارش به گوگل (سرچ در آينده) :
يكي ديگر از تكنيكهاي پيشرفته جستجوي اطلاعات استفاده از سرويس ulert.google مي باشد . در اين سرويس محقق كلمات كليدي مورد نظر خود را به گوگل سافرش داده تا در صورتي كه در آينده اطلاعاتي در اين باره توليد شد به ادرس ايميل محقق ارسال شود .
جستجوي تركيبي :
عبارت است از استفاده همزمان از چند روش و تكنيك كندوكاو اطلاعات تا در صورتي كه يكي از روش ها ناموفق بود از ساير روش ها به اطلاعات مورد نظر دست يابيم .
بانك مقالات شخصي :
يكي از روشهاي مؤثر بازيابي اطلاعات ايجاد يك بانك مقالات و اطلاعات شخصي بر روي رايانه شخصي شما مي باشد . اطلاعات اين بانك بصورت روزمره و در حين وب گردي هاي روزانه جمع آوري و ذخيره مي شود . اين اطلاعات مي تواند بصرت طبقه بندي شده و يا بوسيله ابزارهايي مانند گوگل روميزي (desktop) بازيابي شود .
كتابخانه هاي ديجيتالي :
يا الكترونيكي شبيه كتابخانه هاي دنياي واقعي گنجينه اي از اطلاعات هستند كه با مراجعه به آنها مي توان حجم گسترده اي از اطلاعات را دريافت كرد . بزرگترين پروژه كتابخانه ديجيتالي جهان توسط گوگل و با مشاركت دانشگاه هاي بزرگ دنيا در حال انجام است . اين سرويس در آدرس بوكس گوگل دات كام براي همه قابل دسترسي است . در زبان فارسي نيز كتابخانه هاي ديجيتالي متعددي راه اندازي دشه است كه به سه نمونه از آن اشاره مي شود .
books.google.com
دانلودرها : ابزارهايي هستند كه با وارد كردن آدرس وب سايت مورد نظر كليه اطلاعات موجود آن وب سايت را يك جا دانلود مي كند . به اين طريق حجم زيادي از اطلاعات را مي توان ذخيره كرد . دانلودرها ذخيره كنندگان فله اي اطلاعات هستند .
وب نامرئي :
بخش عمده اي از اطلاعات موجود در اينترنت را تشكيل مي دهد كه به طور معمول قابل مشاهده و بازديد براي كاربران نيست ولي با تكنيكهاي ساده اي مي توان به اين صفحات اينترنتي دسترسي پيداكرد . تكنيك استفاده از وب نامرئي با نوعي روش ساده هك كردن وب سايت مي باشد .

ads
ads